Frågor och svar gällande cykelservice och reparationer

Här hittar du svaren på de vanligaste frågor vi får av våra kunder.

Jag vill få min cykel reparerad. Hur fungerar det?

Kan jag bara titta förbi för en cykelreparation?

Självklart! Se våra tider för drop-in.
Om det gäller en punkteringslagning eller däckbyte så utför vi reparationen inom en timma. För övriga reparationer skickar vi dig en offert att godkänna efter att vi felsökt cykeln. Fyll gärna i vårt

Hur lång tid tar det att få en offert?

Du får i regel alltid en offert samma dag du lämnat in cykeln. Om vi hämtar upp cykeln eller behöver kontrollera leveranstid på en ovanlig reservdel kan du ibland få din offert runt lunch dagen efter.

Hur lång tid tar min reparation?

Punkteringslagningar och däckbyten utförs ofta inom en timma. För mer avancerade reparationsarbeten är vår målsättning att leverera cykeln inom 1-2 dagar.
Det framgår tydligt av offerten vi ger dig om reservdelar har en leveranstid som påverkar din reparation.

Var ligger er cykelverkstad?

Du hittar oss på Rådmansgatan 6, 114 25 Stockholm. Det ligger nära Östra station, Tekniska högskolan, Sophiahemmet, Lill-Jans plan, Mr Cake och Engelbrektskyrkan.

Jag har en fråga gällande betalning och priser

Hur kan jag betala för min reparation?

Alla betalningar hos Bikemechanics är kontantfria. Du kan betala med alla kort (Visa, Mastercard, AMEX), Klarna, Swish eller betallänk via SMS. Om du betalar för din reparation innan upphämtning så kommer du snabbt ut på vägen igen.

.

Vad kostar er tjänst Upphämtning innanför tullarna?

När du bokar din service kan du lägga till Upphämtning innanför tullarna. Kostnaden är 250 kr och du behöver lämna över cykeln personligen. När vi hämtat upp cykeln kör vi den till cykelverkstaden för en felsökning. Du får sedan en offert att godkänna. Efter att reparationen är klar hämtar du cykeln i vår cykelverkstad.

För familjer erbjuder vi upphämtning av 3-5 cyklar för 250 kr. Då kan ni även boka en leverans av era reparerade cyklar för ytterligare 250 kr.

Hur mycket kostar det att reparera min cykel?

Innan vi påbörjar en reparation skickar vi dig en uppskattning av kostnaden. Vi reparerar inget förrän du godkänt offerten och är nöjd med prisuppskattningen.

Arbetskostnaden för specifika reparationer där vi inte har satt ett fast pris är 235 kr/15 min (940 kr per timme).
Exempel:
Höja sadeln på en cykel där sadelstolpen rostat fast. I detta fall, där det är svårt att uppskatta tiden det tar att arbeta med rostlösande medel och lyckas med reparationen kan vi ibland ge en offert på en högre kostnad (mer tid). Vi justerar hellre nedåt än uppåt och tar sällan betalt om vi misslyckas med en reparation.

Kostnaden för reservdelar
variera helt beroende på vilken typ av cykel du har och vilken nivå på komponenter du önskar. En grov uppskattning som gäller för de flesta vanliga cyklar:

Innerslang 85 – 105 kr
Bromsklossar 175 – 225 kr
Kedjor ~275 kr (men blir snabbt dyrare ju fler växlar du har)
Broms- eller växelvajer fr. 225 kr
Kedjekrans (kassett) fr. 275 kr
Däck fr. 325 kr
Ekrar ~50 kr/st

Vilka cyklar reparerar ni och har ni några garantier?

Reparerar ni lådcyklar?

Vid vår cykelverkstad på Rådmansgatan tar vi emot lådcyklar efter bokning som är högst 74 cm breda. Det är vad vår dörr tillåter. Vi arbetar för att kunna erbjuda reparationer för alla lådcyklar inom en snar framtid.

Reparerar ni elcyklar?

Ja!
Om det står Shimano eller Bosch på din elmotor så utför vi alla tänkbara reparationer och uppgraderingar.
Står det något annat så utför vi fortfarande de flesta reparationer såsom växlar, bromsar, däck och belysning men vi kan än så länge inte hjälpa till att reparera själva elmotorn och tillhörande elektronik.
Vår Elcykelservice för Bosch och Shimano följer respektive tillverkares utförliga serviceprotokoll och ser till att din elcykel fortsätter fungera länge utan större driftstopp.

Jag har precis haft min cykel hos er på service men något känns inte helt rätt, kan jag stanna till och få det kontrollerat?

Självklart! Vi ger dig alltid minst 6 månaders garanti på allt arbete. Om något inte känns bra, stanna till så löser vi det!

Har ni garanti på arbete och delar?

Allt arbete har minst 6 månaders garanti. Reservdelar och komponenter har garantier från respektive tillverkare men inte för vanligt slitage.

Övriga frågor

Reparerar ni elsparkcyklar?

För tillfället gör vi inte det. Det är dock något vi vill erbjuda och hoppas kunna inom en snar framtid.

Har ni reservdelar på lager?

  • Vi har nästan alla vanliga reservdelar på lager vilket ger oss möjlighet att erbjuda drop-in och snabba leveranstider. Mer ovanliga delar beställer vi regel direkt från respektive tillverkare. Läs mer om våra reservdelar och partners.

Kan jag få en lånecykel under tiden min är på reparation?

Ja! Vi har flera lånecyklar. Om du vet att du verkligen behöver en så meddela detta vid bokningen eller ring oss, finns en tillgänglig så reserverar vi gärna den åt dig.

Vi hoppas du fått svar på dina frågor. Välkommen in till oss med din cykel!

Drop-in

För dig som vill lämna in din cykel snabbt och smidigt, fyll i vårt drop-off formulär och kom förbi med din cykel under våra drop-in tider.

Boka tid

Önskar du ett personligt möte och att vi tillsammans går igenom din cykel och dina önskemål kan du boka tid för inlämning.

Hämta

Vi hämtar din cykel! Upphämtning sker fredag förmiddag. Vi hämtar innanför tullarna, Lidingö och Djursholm. Upphämtning kostar 250 kr, oavsett hur många cyklar du bokar.

Hittar du inte det du söker?

Har du läst igenom frågor och svar utan att hitta det du söker, kontaka oss så hjälper vi dig.